X

Mathias fra Trondheim

Registrerte seg hos valutamegleren Skilling for 16 minutter siden.

» Prøv Skilling du også
Ikke vis igjen

Følg oss på

Site Logo
featured image

Ved stenging den 1. september, hadde Tesla-aksjen steget med hele 73 prosent i forhold til kursen ved stenging den 11. august. Siden bunnen den 18. mars, er aksjen faktisk opp mer enn 500 prosent. Tesla er med det verdens mest verdifulle bilprodusent.

Samtidig flagger Tesla en ny emisjon på 42 milliarder for å få inn penger, nå som prisen er på ekstremt høye nivåer. I går var 14 324 112 aksjer i Tesla utlånt til shortere, noe som tilsvarer drøyt 15 % av selskapets 96 176 100 aksjer. Vi har tidligere skrevet om å kjøpe eller shorte Tesla, og det kan konstateres at shortere har tapt mye på Tesla så langt. Men, etter en nedgang på 5 % i går og ytterligere 7 % i dag (oppdatert kl. 17:33), er vi kanskje nært et trendbrudd med ytterligere nedgang for Tesla-aksjen (TSLA)? Du kan kjøpe eller shorte Tesla hos Skilling med CFD-er, fra 1000 kr. Prøv du også!

Teslas aksjekurs kontra IT-boblen

It folk i stadenTeslas oppgang siden koronakrisens bunn i slutten av mars er bemerkelsesverdig. Personlig har jeg alltid vært svært fascinert over at det i det hele tatt er mulig at kursen for et selskap av den størrelsen kan endres så kraftig. Man undrer seg gjerne over hva det er som rettferdiggjør disse svingningene, men av og til er det enkleste å bare godta at det er mulig og legge fra seg de dype tankene.

Noen mener at Tesla bør verdsettes som et teknologiselskap, selv om de produserer biler. Andre sier at Tesla er et opplevelsesselskap, som da tilsynelatende gjør at det skiller seg fra BMW og Mercedes?

Det de fleste er enig om, er imidlertid noe som skiller Tesla fra mengden; nemlig at de kun produserer el-biler. Dette er ikke tilfelle for de andre store aktørene i bransjen, som for eksempel Volkswagen. Man kan hevde at tiden for fossildrevne biler begynner å nærme seg slutten, og at fossile biler rett og slett er en belastning for de andre produsentene. Men, det virker ikke til å verken kunne eller ville endre seg på en effektiv måte. Tesla, derimot, var på riktig spor allerede fra starten av.

Golf VW Elektrisk version

Markedsandeler for Tesla i forhold til Volkswagen

Vi ser ut til å nærme oss en ny verden innen transportsektoren, men først noen fakta. Tesla solgte omtrent 367 tusen biler (kilde: tesla.com) i 2019. Samme år solgte Volkswagen 6,278 millioner biler, inkludert 80 000 el-biler, hvorav rundt 40 000 var kun el. Teslas bilsalg er altså rundt 6 prosent sammenlignet med Volkswagen, og Volkswagen som uttalt fossilbilaktør har solgt rundt 11 prosent i forhold til Teslas elbilsalg. Jeg kan ta feil, men noe sier meg at de kommer til å øke salget av el de kommende årene. De har dessuten enda et ess i ermet; hybridbiler. Og da er altså Tesla verdt omtrent fem ganger så mye som Volkswagen.

Du kan selv gå kort eller langt i Tesla ved hjelp av CFD-er. Alt du trenger for å komme i gang er 1000 kr. Handle Tesla-aksjer hos Skilling du også.

Skilling logo

Vurdering: 9.71/10
Minste innskudd: 1000 kroner
Beskrivelse: Hva tror du om Tesla-aksjen? Nå kan du enkelt kjøpe eller shorte Tesla med CFD-er hos Skilling. Det er raskt og enkelt å komme i gang. Prøv nå!

IT-boblen sammenlignet med nå

IT-boblen var i sin tid svært interessant. Et vanlig fenomen var at høyt verdsatte IT-konsulenter kjøpte opp andre, mindre verdsatte IT-konsulenter og betalte med, hva da? Ja, nettopp, egne aksjer! Ved hjelp av en oppblåst verdi fremstod tilbudet altfor godt til å takke nei. Pengene hadde man ikke, og man måtte derfor betale med noe annet, en form for emisjon. Nå når Tesla forbereder en ny emisjon er det selvsagt fordi de anser situasjonen som fordelaktig. Med en slik oppgang på så kort tid, har konsekvensene av en ny emisjon endret seg betraktelig – maksimal allokering i forhold til utvanningen. Strengt tatt mener de nåværende eierne at det er verdt å tynne ut sitt eierskap, da prisen er “for” god.

Nå har vi dermed noen alternativer når det gjelder å trekke konklusjoner om verdisettingen av Tesla. Den er enten rimelig verdsatt, undervurdert eller overvurdert.

Blankning av Tesla aktien

Hva er en realistisk verdi for Tesla-aksjene?

Hvis Tesla-aksjen gir et riktig bilde av selskapets verdi, bør vi kjøpe aksjer i de større fremtidige konkurrentene. Det er ikke urimelig at de har samme verdi som Tesla, eller? Drøyt 6 millioner biler mot 367 tusen biler? En fortjeneste på ca. 17 milliarder euro for Volkswagen i forhold til et tap? Det er riktig nok forskjell i veksten, men det skal litt til å dra inn 17 milliarder euro på den siste linjen. Dette gjelder ikke minst for Tesla.

Hvis Tesla er undervurdert, noe jeg personlig ikke klarer å se for meg, kan du selvsagt kjøpe Tesla. Men, da er trolig de andre etablerte varemerkene enda mer undervurderte, eller hva?

Hvis Tesla er overvurdert, noe mange lenge har antydet, bør du selvfølgelig være forsiktig. En eventuell aksjenedgang i fremtiden kan selvsagt skyldes makroøkonomiske faktorer som påvirker hele bilsektoren eller økonomien som helhet. Men, hvilken aksje faller da mest? Tesla eller aksjene hos konkurrentene?

En annen lærdom fra IT-boomen var ganske enkelt at den nye teknologien primært kommer de etablerte selskapene til gode, forutsatt at de tør å omfavne det nye. Det finnes selvsagt en rekke selskaper i den “nye” økonomien i dag, men mange av dem ble stiftet etter IT-krasjet.

Vil du kjøpe eller shorte Tesla? Registrer deg hos Skilling og prøv i dag!

 

 


Publisert:
Skrevet av: Markus Jalmerot

TAGGER


Andre lignende nyheter

Her finner du flere lignende nyheter slik at du kan fordype deg i emnet eller lese om noe lignende.

Kontakt oss

Vi jobber stadig med å utvikle siden, og tar gjerne imot forslag til forbedringer fra våre besøkende.

Hvis du har tips eller spørsmål, kan du kontakte oss.

All handel med finansielle instrumenter innebærer risiko, noe som også gjelder valutahandel og CFD-handel. Sats bare kapital du er forberedt på å tape. Tidligere resultater garanterer ikke fremtidige resultater. Informasjonen på denne nettsiden gis i opplæringsformål, og skal ikke betraktes som investeringsrådgivning.

Footer Logo
Følg oss på
DMCA.com Protection Status

Opphavsrett© 2010-2020 www.valutamegler.no Alle rettigheter reserveres